Prawidłowa pozycja siedząca a zdrowie

3 years ago

Często w pracy spędzamy wiele godzin dziennie w pozycji siedzącej. Dodawszy do tego godziny spędzone w samochodzie czy przed telewizorem, w ramach swojego czasu wolnego, spędzamy w tej pozycji większość dnia powszedniego, a więc i większą część naszego życia.\r\n\r\nPozycja siedząca a kręgosłup\r\n\r\nWiadomo, że pozycja siedząca generuje wyższe obciążenia dla kręgosłupa – na poziomie 140% w porównaniu do pozycji stojącej. Niestety do tego dochodzi niski poziom aktywności fizycznej w skali tygodnia czy nawet miesiąca. Wielogodzinne siedzenie odbywające się na przestrzeni wielu lat prowadzi do chorób układu ruchu. Dlatego, aby uniknąć bólów pleców i patologii w obrębie układu ruchu należy zadbać o prawidłową pozycję podczas siedzenia.\r\n\r\nDolegliwości wynikające z nieprawidłowego siedzenia są rozległe i niosą ze sobą przewlekłe zaburzenia zdrowotne, takie jak: zaburzenia przepływu krwi, zaburzenia pracy serca i całego układu krwionośnego, zaburzenia trawienia i bóle żołądka, uszkodzenia narządu wzroku, bóle głowy, problemy z koncentracją.\r\n\r\nDopasowane do indywidualnych wymagań, ergonomiczne krzesło biurowe wspomaga mięśnie pleców i pomaga utrzymać właściwą, naturalną pozycję kręgosłupa. Jednak nawet najlepsze krzesło spełni swoją funkcję tylko wtedy, gdy zadbasz o zachowanie właściwej pozycji siedzącej stosując się do poniższych wskazówek:\r\n

    \r\n

  1. Siedź, tak, aby plecy zawsze dokładnie przylegały do oparcia.
  2. \r\n

  3. Uda ustaw równolegle do podłogi.
  4. \r\n

  5. Kąt pomiędzy: tułowiem a udami, ramionami a przedramionami, łydkami a udami musi być kątem prostym lub lekko otwartym.
  6. \r\n

  7. Stopy swobodnie i pewnie ułóż na podłodze lub podnóżku.
  8. \r\n

  9. Zmieniając ustawienia oparcia zmieniaj pozycję tułowia.
  10. \r\n

\r\nCzy istnieje uniwersalna pozycja ergonomiczna?\r\n\r\nW zależności od rodzaju pracy jaką wykonujemy możemy przyjąć pozycję w pełni wyprostowaną podczas intensywnej pracy, zachowując wtedy plecy w pozycji pionowej.  Do lekkiej pracy przy biurko zalecana jest pozycja lekko odchylona, gdzie oparcie krzesła jest lekko odchylone.  Natomiast w chwili odpoczynku przyjmujmy pozycję relaksacyjną – odchylając plecy maksymalnie do tyłu. Skorzystanie z wszystkich wymienionych powyżej pozycji przyjmowanej w zależności od rodzaju pracy na pewno wpłynie korzystnie na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Oczywiście w przypadku krzeseł biurowych istnieje możliwość regulacji ustawień, jest to jednak zakres, który nie gwarantuje odpowiedniego dopasowania wszystkim. Pamiętajmy, że korzystamy z krzeseł przez wiele godzin i ma to wpływ na stan naszego kręgosłupa.

Adalbert Cibor